De helpen de hand van de SP heeft het druk
De helpen de hand van de SP heeft het druk
Elke maandagavond tegen zevenen is het druk op de stoep voor het SP-pand aan de Nieuwe Boteringestraat 74. Het wachten is tot de bezoekers naar binnen kunnen voor het populaire spreekuur van de Hulpdienst van de partij.
Binnen zet de gastvrouw koffie en thee. Zodra het spreekuur begint, verwelkomt zij de bezoekers, hoort kort hun verhaal aan en bepaalt welke medewerker de persoon in kwestie het beste kan helpen. Ze kent de
klanten met de ‘lopende zaken’ en hoe druk het ook is, ze weet er steeds weer voor te zorgen dat alles gesmeerd verloopt. Tijdens de doorsnee avond die we bezoeken, is het al snel duidelijk dat twee mensen niet geholpen kunnen worden. De eerste heeft problemen met een eigen zaak, en de tweede heeft een advocaat nodig. Ze worden allebei gericht doorverwezen – de hulpdienstmedewerkers kunnen niet alle hulpvragen zelf beantwoorden.
Antwoorden zijn er wel voor de man met vragen over de pardonregeling. Iemand anders wordt geholpen met een bezwaarschrift, een derde heeft vragen over de huurtoeslag en weer een ander bespreekt zijn problemen bij het overstappen naar een ander energiebedrijf. De hoeveelheid verschillende problemen waar mensen tegenaan lopen, lijkt welhaast eindeloos. Een man komt vragen of het klopt dat zijn volledige belastingteruggave wordt verrekend met zijn bijstandsuitkering. Dat is niet het geval: een deel van de teruggave heeft te maken met ziektekosten en dat mag hij zelf houden. Geroutineerd legt de Hulpdienstmedewerker uit hoe de man het moet aanpakken bij de sociale dienst. ‘Dit probleem hebben we vaker bij de kop gehad.’
Naarmate de avond vordert, neemt de toeloop van klanten af. De vrouw die om kwart voor negen nog binnenkomt, wordt vriendelijk verzocht volgende week terug te komen. Zodra de laatste klant geholpen is, beginnen de medewerkers aan de nabespreking. Ingewikkelde problemen komen aan bod en het verloop van de avond wordt doorgenomen. Veel mensen zijn direct geholpen, voor enkele
anderen is de komende dagen een vervolgactie nodig.
Nog even opruimen en de medewerkers gaan naar huis. Voor de meesten is dinsdag weer een gewone werkdag en volgende week weer een nieuw spreekuur.