SP: “OV-chipkaart zorgt wél voor prijsstijging”
SP: “OV-chipkaart zorgt wél voor prijsstijging”
Volgens de SP leidt de invoering van de OV-chipkaart tot forse prijsstijgingen voor reizigers in de stad Groningen. De gemeenteraadsfractie van de SP in Groningen heeft een aantal trajecten onderzocht en de prijzen vergeleken van de OV-chipkaart met de strippenkaart. Hieruit blijkt dat van de 34 onderzochte reizen, de reiziger in 31 gevallen duurder uit met de OV-chipkaart. De bewering dat de invoering van de OV-chipkaart kostenneutraal verloopt, is volgens de SP niet waar.
Uit de steekproef van de SP in Groningen komt naar voren dat de OV-chipkaart in het overgrote deel van de onderzochte trajecten een stuk duurder is. De SP heeft 34 reizen onderzocht van knooppunten of beginpunten in de stad naar belangrijke bestemmingen (Zernike, Martiniziekenhuis, UMCG, Grote Markt, Station Noord, Hoofdstation). Van deze 34 onderzochte reizen is de reiziger in 31 gevallen duurder uit met de OV-chipkaart dan met de 15-strippenkaart. Wanneer we de OV-chipkaart vergelijken met het eurokaartje van 1,50, dan is de reiziger in 20 gevallen duurder uit met de OV-chipkaart.
De SP ziet haar conclusies bevestigd in het rapport van de Commissie Kist die ingesteld is om de gevolgen van de invoering van de OV-chipkaart te onderzoeken. SP-raadslid Jimmy Dijk, die het SP-onderzoek coordineerde: 'De commissie concludeert dat het grootste deel van reizigers er in het Noorden op achteruit gaan. Ze schrijft: “De reizigers die gebruik maken van de blauwe en roze strippenkaart worden geconfronteerd met een verwacht nadeel van 14 procent.” De commissie signaleert daartegenover wel een financieel voordeel voor de mensen die reizen met een regionaal kaartje: maar dat zijn dus niet de passagiers van de stadsbussen.”
Volgens de SP zou de invoering van de OV-chipkaart een goed moment zijn om de stadsbussen populairder te maken, maar gebeurt nu het tegenovergestelde. Dijk: 'Een grote verandering als de invoering van de OV-chipkaart zal een aantal reizigers al laten afhaken voor de bus. En dat effect wordt versterkt als er ook een prijsstijging voor het stadsvervoer met zo'n 14 procent overheen komt. Bovendien bewijst het openbaar vervoer hiermee dat het onbetrouwbaar is, want de vervoersbedrijven hebben steeds gezegd dat de invoering van de OV-chipkaart níet zou leiden tot prijsstijgingen.'